Responsive Image

گروه پژوهشی بیوشیمی و کیفیت دانه غلات


گروه پژوهشی بیوشیمی و کیفیت دانه غلات Cereal Biochemistry and Seed Quality ​​​​​​​

مدیر گروه بیوشیمی و کیفیت دانه غلات:
دكتر صحبت بهرامی‌نژاد

گروه بیوشیمی و کیفیت دانه غلات:

بخش عمده ای از كشور ما در اراضی خشك و نیمه خشك قرار گرفته و متوسط بارندگی آن كمتر از  mm 250 در سال می باشد و از طرف دیگر با توجه به تنوع آب و هوائی ایران گیاهان بطور مستمر با  تنش های غیرزنده از قبیل خشكی، سرما و شوری آب و خاك مواجه می باشند.
مقابله با این تنش‌ها مستلزم بكارگیری راههای مختلفی از جمله بهبود زیرساختهای استفاده بهینه از منابع آب و خاك و اصلاح‌نبات می‌باشد. در این میان اصلاح گیاهان برای افزایش مقاومت به تنش‌ها یكی از موثرترین روشهای مقابله با تنش می‌باشد. با وجود این روشهای اصلاحی سنتی برای رسیدن به این هدف با مشكلات بسیاری روبه رو بوده و روند آن كند می‌باشد كه بخش عمده آن به پیچیدگی مكانیزمهای مقاومت و تعداد بسیار زیادی ژنهای دخیل در آن برمی‌گردد.

فعالیت‌های گروه بیوشیمی و کیفیت دانه غلات:
عمده فعاليت اين گروه در زمینه کیفیت دانه غلات خلاصه می‌شود.
گروه بیوشیمی و کیفیت دانه غلات تلاش خواهد كرد تا با بكار گیری راههای مختلف شناخت مكانیسمهای دخیل در مقاومت امكان اصلاح هدفمند، كارا، دقیق و سریع گیاهان زراعی را فراهم آورد.
مهمترین وظایف این بخش شناشائی مكانیزمهای فیزیولوژیك و مولكولی مقاومت به تنشهای غیر زنده در گیاهان زراعی و وحشی-بومی و بكارگیری اطلاعات حاصل در اصلاح‌نباتات می‌باشد.
بكارگيري امكانات پيشرفته براي شناسايي بيان ژن در خارج از سلول، توليد آنتي بادي و شناسايي عوامل بيماريزا ومتابوليتهاي ثانويه از جمله ديگر اهداف این گروه پژوهشی مي‌باشد. مطالعات پروتئوميكس با فراهم ساختن ديد گسترده‌اي از پروتئينهاي بيان شده در سلولها، بافتها وشرايط محيطي مختلف، جايگاه ويژه‌اي را در این گروه تحقیقاتی می‌تواند به خود اختصاص دهد. پروتئوميكس امكان شناسايي مكانيزمهاي تحمل در گياهان زراعي و وحشي از طريق شناسايي پروتئين‌هاي دخيل در اين مكانيزم را فراهم  مي‌آورد كه با جمع‌آوري اين مكانيزم‌ها در غلات مهم مي‌توان در جهت ايجاد گياهان متحمل به تنش‌هاي مختلف گام برداشت.
کیفیت دانه
​​​​​​
فعالیت ها و سوابق علمی:
- عضو هیئت گروه تولید و ژنتیک گیاهی
- چاپ و ارائه بیش از یكصد مقاله در كنفرانسها و مجلات معتبر بین‌المللی
- تالیف یک کتاب در زمینه ژنتیك، اصلاح‌نباتات و زراعت یولاف
-
- همکاران گروه بیوشیمی و کیفیت دانه غلات:
- دکتر صحبت بهرامی‌نژاد: عضو هیئت گروه تولید و ژنتیک گیاهی
- دکتر سعید جلالی هنرمند: عضو هیئت گروه تولید و ژنتیک گیاهی
- دکتر مختار قبادی: عضو هیئت گروه تولید و ژنتیک گیاهی
- دکتر محسن سعیدی: عضو هیئت گروه تولید و ژنتیک گیاهی
- د کتر رضا محمدی: عضو هيات علمی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم
- دکتر لیلا اکبری: عضو هيات علمی پژوهشی دانشگاه رازی